Onderzoeken hebben uitgewezen dat meer dan 75° van de ongevallen bij het slijpen het gevolg zijn van het getroffen worden door slijp vonken, waarbij de oorzaak duidelijk bij de slijper ligt, omdat oogbescherming niet wordt gedragen.
Dit laatste geldt ook voor het groot aantal van de ongevallen, waarbij iemand in aanraking komt met de draaiende slijpschijf, bijvoorbeeld het wegleggen van de slijptol met een nog na draaiende slijpschijf of het verwijderen van de beschermkap.
Minder bekend zijn de verwondingen ten gevolge van het wegslaan van de slijptol. Het lichaam van de slijper is vaak het eindpunt van de wegslaande tol. Het innemen van een veilige positie, ten opzichte van de slijptol, is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor men met zijn werkzaamheden aanvangt.
Constructie slijpschijven
De slijpschijven bestaan uit een slijpmiddel of een mengsel daarvan, samengehouden door een bindmiddel. De slijpmiddelen zijn over het algemeen aluminiumoxide of siliciumcarbide. Naast de keramisch gebonden slijpschijven wordt nu vaak bakeliet als bindmiddel gebruikt.
Typen slijpschijven
Doorslijpschijven: Het met een handslijpmachine doorslijpen van een werkstuk is meer een gevoelswerk dan krachtwerk. Het door te slijpen werkstuk moet goed vast staan terwijl, indien nodig, maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat de doorgeslepen delen naar elkaar toe komen en zo de slijpschijf vastklemmen. Doorslijpen doet men door de slijpschijf zonder extra druk in het werkstuk heen en weer te bewegen volgens de lijn waarlangs men wil doorslijpen, terwijl men de machine in dezelfde stand op de doorslijp lijn houdt. Wil men desondanks toch extra druk op de slijpschijf uitoefenen, dan alleen op het moment dat de machine naar de slijper wordt bewogen, waardoor men de machine het best onder controle houdt. Drukt men de slijpschijf met kracht in het werkstuk, of houdt men de machine niet in dezelfde stand, dan kan de slijpschijf doorbuigen en in het werkstuk klemmen. Doorslijpschijven zijn vervaardigd om radiale krachten op te vangen en mogen nooit als afbraamschijf worden gebruikt. Bij afbramen treden zijdelingse krachten op die tot slijpschijfbreuk kunnen leiden. Een ander gevaar is, dat de slijpschijf hierdoor taps afslijt waardoor hij zich, als hij weer voor het doorslijpen wordt gebruikt, in het werkstuk kan klemmen.
Afbraamslijpschijven: deze zijn in verschillende diktes voor verschillende doeleinden verkrijgbaar en moeten als volgt gebruikt worden:
•tot en met 3,4 mm schijfdikte: doorslijpen en licht afbramen;
•van 4,0 en 4,5 mm schijfdikte: uitslijpen van lasnaden en licht afbraamwerk;
•dikker dan 4,5 mm schijfdikte : alle soorten afbraamwerk.
Bij het afbramen moet de machine zodanig worden gehouden, dat het vlak van de slijpschijf onder een hoek van minimaal 15° met het werkstuk staat.
Is deze hoek kleiner, dan wordt de slijpschijf over een te groot deel dun afgeslepen, terwijl ook de bewapening grotendeels verdwijnt waardoor de sterkte vermindert.
Is de aard van het werk zodanig dat deze hoek kleiner is dan 15°, dan moet men de slijpschijfomtrek van tijd tot tijd stomp afslijpen.
Wettelijk moeten de volgende gegevens op de slijpschijven zijn aangebracht:
•naam van de fabrikant;
•uiterste gebruiksdatum (jaar en kwartaal);
•maximum toelaatbaar toerental;
•soort bindmiddel;
•korrelgrootte;
•structuur;
•hardheid;
•afmeting van de slijpschijf.
Gebruiksvoorschriften
Bij werken met handslijpmachines zijn de onderstaande punten van belang:
Gebruik de juiste slijpschijf. Belangrijk hierbij is:
Een aantal aandachtspunten voor en tijdens slijpwerkzaamheden:
Uit voorgaande blijkt, dat een belangrijk deel van de veiligheid bij handslijpen afhankelijk is van de vakbekwaamheid en het gedrag van degene die slijpt.
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.